Blog

Spread the word!

Het leuke van begin september is dat het vaak aanvoelt als de start van een nieuw jaar. De start van een nieuw sportseizoen, een nieuwe job, een goed voornemen, lid worden van een nieuwe sportclub, de start van het nieuwe schooljaar of van het nieuwe sportseizoen. Vol goede moed en zelfvertrouwen gaan wij er weer tegenaan. Dit geldt eveneens voor het thema motorische ontwikkeling. Velen gemeenten, basisscholen, sportuitvoerders, buurtsportcoaches en LO-docenten maken concreet werk om de Fundamental Movement Skills op het gewenste niveau te krijgen. Het is fantastisch om te zien hoe actueel het thema is en hoe iedereen het concreet maakt binnen haar werkgebied of school. Sterker nog het is enorm belangrijk.   

In de zomervakantie werd het nog maar eens al te duidelijk op mijn netvlies geprent. Onder de Franse zon op een camping, is het leven buiten. In het zwembad, op het trapveldje, de activiteiten in het bos of op het strand…. Al snel raak je als ouder betrokken want ook mijn dochter wil en zal aan alles deelnemen, zeg maar FOMO (Fear Of Missing Out). Heerlijk de hele dag buiten rennen, vliegen, springen en dus veel bewegen. Al snel krijg je een beeld en schrik je je een “hoedje” als je ziet hoe slecht het gesteld is met het beweegrepertoire van de kinderen. Uiteraard zijn er enkele goede bewegers, maar met het overgrote deel is het zorgwekkend slecht gesteld. Het maakt de noodzaak steeds duidelijker.

Het zorgwekkende is dat schoolleiders, nog een te grote groep beleidsmedewerkers maar ook ouders het onvoldoende zien. Het zijn vooral de LO-docenten, buurtsportcoaches en onderlegde sporttrainers die de constatering doen, dag in dag uit. Het valt me op dat bijvoorbeeld schoolleiders er weinig of geen waarde aan hechten. Ronduit zorgelijk. Zeker wanneer voldoende onderzoek laat zien dat een goede motoriek van cruciaal belang is voor de gezondheid van een kind, voor nu en in de toekomst.   

Natuurlijk begrijp ik dat het onderwijs niet afgerekend wordt op LO-onderwijs en dat de discussie gaat over waar de verantwoordelijkheid van de school ligt. Naar mijn idee is de school verantwoordelijk voor de “basis”. Om met deze basis de maatschappij in “gekatapulteerd” te worden. Dan gaat gezondheid boven alles. Het onderwijs hoeft daar wat mij betreft geen extra tijd of middelen (hartstikke goed wanneer zij dit natuurlijk wel doet) aan te spenderen. Maar wel haar deuren open zetten om het inzicht te kunnen verkrijgen, hoe het er voor staat binnen hun school de wijk en de gemeente. Het is een eerste belangrijke stap, om vanuit daar te zien hoe het er voor staat en gericht te kunnen gaan handelen, zelfstandig of met ondersteuning van haar gemeente. 

Inmiddels laten de eerste gemeenten en scholen die er wel gericht werk van hebben gemaakt al hele goede resultaten zien. Dat stemt positief. Tegelijkertijd kom ik op settings, spreek ik specialisten die allemaal zien en er ook werk van willen maken, zeg maar de believers. Ik zou graag dit moment willen gebruiken om een oproep te doen aan al deze believers. Mobiliseer de professionals die nog niet op de hoogte zijn van het belang en de noodzaak van het onderwerp.  Maak met elkaar een vuist en stop pas tot men heeft ingestemd en tot actie overgaat, want hier ligt de sleutel voor de gewenste kanteling. Zorg ervoor dat je deze professionals aan tafel krijgt en in het proces en bij meetings betrekt. Laat hen middels gefundeerde onderzoeken zien wat de urgentie is.

Door hen te betrekken ben ik overtuigd dat wij het gezamenlijk de juiste kant op kunnen “draaien”. Wat mij betreft een belangrijke en waardevolle uitdaging om het nieuwe “jaar” mee te starten. – Ziggy Tabacznik, directeur MQ Scan.

Zet de MQ Scan in!

Vraag geheel vrijblijvend informatie aan voor jouw school, schoolbestuur of gemeente.  

Contact

Adres:
Hendrik Figeeweg 1C
2031 BJ Haarlem

Interesse of vragen MQ Scan?
Neem contact op met team MQ:
info@mqscan.nl of (+31) 023 3036808 

 

 

Meld je aan en blijf op de hoogte