Wetenschap

Kinderen met een slechte motoriek zitten te veel stil op school!

Recent onderzoek vertelt ons dat er nog grote stappen te zetten zijn als het gaat om de motoriek van basisschoolkinderen. Van Kann, Adank, Van Dijk, Remmers en Vos (2019) van de Fontys University of Applied Sciences in Eindhoven hebben onderzoek gedaan naar de relatie tussen zitgedrag en fysieke activiteit van kinderen met een slechte motoriek. De titel van het onderzoek is: ‘Disentangling Physical Activity and Sedentary Behavior Patterns in Children with Low Motor Competence’. Wij hebben voor jullie de belangrijkste zaken uiteengezet.

In het onderzoek werd gekeken naar de fysieke activiteit voor, tijdens en na schooltijd. De kinderen die meededen aan het onderzoek beschikten over lage motorische competentie, vastgesteld middels de Athletic Skills Track. Een lage motorische competentie heeft impact op de fysieke, cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen. Verschillende andere onderzoeken laten zien dat motoriek gerelateerd is aan de mate van fysieke activiteit en het zitgedrag. De meest opvallende conclusie is dat kinderen met een slechte motoriek het minst actief zijn zowel voor, tijdens als na schooltijd. Dit geldt specifiek nog meer voor meisjes dan voor jongens. Een slechte motoriek is een indicator voor het leiden van een inactief leven met alle gevolgen van dien. Slechts 25% van de kinderen met een slechte motoriek komt aan de voorgeschreven 60 minuten bewegen per dag.



Wat zegt dit nu en belangrijker, wat kunnen we eraan doen?
Van Kann en zijn collega’s benadrukken de vaak slechte bijdrage van scholen aan de fysieke activiteit en het zitgedrag van kinderen op school. De programma’s die de scholen aanbieden zijn vaak te algemeen. Om te beginnen stellen de onderzoekers dat ‘tijdens schooltijd’ het beste moment van de dag is voor een interventie. Kinderen zouden 20 minuten minder zittend moeten doorbrengen op school om het zitgedrag gelijk te verdelen over de dag. Voor het feit dat meisjes minder actief zijn dan jongens gedurende de dag geven de onderzoekers het advies om de gymlessen te gebruiken om ook de meisjes enthousiast te maken en plezier te laten hebben in het bewegen.

Lees hier meer wetenschap!

Zet de MQ Scan in!

Vraag geheel vrijblijvend informatie aan voor jouw school, schoolbestuur of gemeente.  

Contact

Adres:
Hendrik Figeeweg 1C
2031 BJ Haarlem

Interesse of vragen MQ Scan?
Neem contact op met team MQ:
info@mqscan.nl of (+31) 023 3036808 

 

 

Meld je aan en blijf op de hoogte